Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014

Ποιοι κρατούμενοι εξαιρούνται από τα «βραχιολάκια - αποφυλάκισης»


Με καθυστέρηση τουλάχιστον πέντε δεκαετιών η Ελληνική Πολιτεία επιχειρεί να λύσει το πρόβλημα του υπερκορεσμού των φυλακών με τη χρήση του ευεργετικού μέτρου του ηλεκτρονικού βραχιολιού.
 
Το υπουργείο Δικαιοσύνης ανάρτησε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για «τη λειτουργία του θεσμού της ηλεκτρονικής επιτήρηση υπόδικων, κατάδικων και κρατούμενων σε άδεια και την πιλοτική εφαρμογή του».
 
Με άλλα λόγια το επίμαχο διάταγμα προβλέπει τις προϋποθέσεις κάτω από τις οποίες οι κρατούμενοι μπορούν να αποκτήσουν το ηλεκτρονικό  βραχιολάκι που ανοίγει τις πόρτες των φυλακών στα παραβατικά άτομα για μια ελεγχόμενη ηλεκτρονική έξοδο.
 
Μετά τη δημόσια διαβούλευση το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος θα κατατεθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία και θα εκδοθεί σχετική γνωμοδότηση.
 
Στη συνέχεια θα καθοριστούν οι τεχνικές προδιαγραφές και θα γίνει διεθνής διαγωνισμός για την ανακήρυξη του προσώπου που θα αναλάβει το όλο έργο, όπως και την προμήθεια των ηλεκτρονικών μηχανημάτων (βραχιολάκια). Η εφαρμογή του ευεργετικού αυτού μέτρου, σύμφωνα με παράγοντες του υπουργείου Δικαιοσύνης, αναμένεται να αρχίσει δοκιμαστικά σε δύο περίπου χρόνια.
 
Η λειτουργία και η συντήρηση του συστήματος ηλεκτρονικής επιτήρησης θα ανατεθεί με διεθνή διαγωνισμό σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Όποιος αναλάβει τη λειτουργία, κ.λπ. του επίμαχου συστήματος θα δημιουργήσει κέντρο ελέγχου στην Αθήνα το οποίο θα λειτουργεί σε 24ωρη βάση.
 
Ακόμη, ο ανάδοχος του επίμαχου έργου πλέον της παρακολούθησης όλων των κρατουμένων, έχει την υποχρέωση να ενημερώνει τις αρμόδιες αρχές σε περίπτωση που σταματήσει  πάνω από πέντε λεπτά η εκπομπή σήματος από το βραχιολάκι, σε περίπτωση απόπειρας καταστροφής ή αφαίρεσης ή αποσύνδεσης του ή ακόμη και σε περίπτωση άρνησης συνεργασίας του κρατούμενου.
 
Αρχικά το πρόγραμμα της ηλεκτρονικής επιτήρησης θα εφαρμοστεί πιλοτικά για ένα χρόνο και για 200 περίπου κρατούμενους από όλες τις φυλακές της χώρας.
 
Αναλυτικότερα, το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί:
 
α) έως 50 κρατουμένους που έχουν καταδικαστεί σε ποινή κάθειρξης έως 10 ετών και εκτίουν αυτήν στις φυλακές  Διαβατών Θεσσαλονίκης, Νιγρίτας Σερρών και Τρικάλων. Οι κρατούμενοι αυτοί πρέπει να  δηλώνουν μόνιμη κατοικία την περιφέρεια της Θεσσαλονίκης.
 
β) έως 50 κρατουμένους που έχουν καταδικαστεί σε ποινή περιορισμού έως 10 ετών και εκτίουν αυτήν στις φυλακές  νέων Αυλώνα. Οι κρατούμενοι πρέπει να  δηλώνουν μόνιμη κατοικία την περιφέρεια της  Αττικής.
 
γ) έως 100 υποδίκους για εγκλήματα που επισύρουν ποινή πρόσκαιρης κάθειρξης, η ανάκριση των οποίων υπάγεται στην αρμοδιότητα του Πρωτοδικείου Αθηνών. Οι υπόδικοι  πρέπει να δηλώνουν μόνιμη κατοικία την περιφέρεια της
Αττικής.
Η δαπάνη για τη αγορά του ηλεκτρονικού βραχιολιού βαρύνει τον κατάδικό ή υπόδικό, εκτός εάν υπάρχει αποδεδειγμένη οικονομική αδυναμία, οπότε στην περίπτωση αυτή το οικονομικό βάρος αναλαμβάνει το Ελληνικό δημόσιο.
 
Το βραχιολάκι θα τοποθετείται στο πόδι του κρατούμενου, εκτός αν για λόγους υγείας αυτό δεν είναι εφικτό, όποτε θα τοποθετείται στο χέρι.
 
Επίσης, το βραχιολάκι εμπεριέχει μικροτσίπ και ο  κρατούμενος φορώντας το είναι συνδεδεμένος σε 24ωρη βάση με ειδική συσκευή του συστήματος «γεω-εντοπισμού». Μια από τις βασικές προϋποθέσεις έκδοσης του σχετικού βουλεύματος  με το οποίο θα επιτρέπουν την  ηλεκτρονική επιτήρηση είναι τα παραβατικά άτομα να έχουν σταθερό τηλέφωνο στο τόπο διαμονής που θα δηλώσουν.
 
Ποιους καταλαμβάνει το ευεργετικό μέτρο
 
Σύμφωνα με την νομοθεσία, χρήση του ευεργετικού μέτρου μπορούν να κάνουν όλοι οι καταδικασθέντες ή οι προφυλακισμένοι ανεξάρτητα εάν οι ποινές που τους έχουν επιβληθεί είναι σε βαθμό πλημμελήματος (φυλάκιση έως 5 χρόνια)  ή κακουργήματος (ποινή πάνω από 5 χρόνια). Φυσικά ορισμένες κατηγορίες κρατουμένων που έχουν διαπράξει συγκεκριμένα αδικήματα εξαιρούνται του ευεργετήματος.
 
Το νέο μέτρο δεν περιλαμβάνει όσους έχουν καταδικαστεί: 1) για το έγκλημα της εσχάτης προδοσίας, 2) για συμμετοχή σε τρομοκρατική οργάνωση, 3)  για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, 4) για ανθρωποκτονίες, 6) για παραβάσεις της γενετήσιας ελευθερίας (βιασμοί, κ.λπ.) και 7)  για διακίνηση  ναρκωτικών ουσιών.
 
Όσοι καταδικάσθηκαν σε ποινή στερητική της ελευθερίας, μπορούν, να απολυθούν υπό τον όρο του κατ’ οίκον περιορισμού με ηλεκτρονική επιτήρηση, εφ όσον έχουν εκτίσει για πρόσκαιρη κάθειρξη, τα 2/5 της ποινής τους και για ισόβια κάθειρξη, τουλάχιστον τα 14 έτη.
 
Εάν συντρέχουν σωρευτικά περισσότερες ποινές, ο κατάδικος θα πρέπει να έχει εκτίσει το άθροισμα των ποινών του. Πάντως, σε κάθε περίπτωση ο κατάδικος μπορεί να απολυθεί, εάν έχει εκτίσει 17 έτη, ακόμη  και στις περιπτώσεις που το  άθροισμα των ποινών υπερβαίνει το όριο αυτό.
 
Στην περίπτωση της πρόσκαιρης κάθειρξης ο κατάδικος θα πρέπει να έχει παραμείνει στις φυλακές για χρονικό διάστημα ίσο με το 1/5 της ποινής που του επιβλήθηκε, ενώ   στην περίπτωση της ισόβιας κάθειρξης θα πρέπει να έχει παραμείνει ο κατηγορούμενος στο σωφρονιστικό κατάστημα  για χρονικό διάστημα 12 ετών, ενώ σε κάθε περίπτωση ο κατάδικος μπορεί να απολυθεί, εάν έχει παραμείνει στις φυλακές  14 χρόνια.
 
Όσοι καταδικάσθηκαν για παράβαση του νόμου περί ναρκωτικών σε ποινή ισόβιας κάθειρξης, μπορούν να απολυθούν υπό τον όρο του κατ’ οίκον περιορισμού με ηλεκτρονική επιτήρηση, εφόσον έχουν εκτίσει τουλάχιστον 17 χρόνια.
 
Τα ανήλικα παραβατικά άτομα  μπορούν να απολυθούν με βραχιολάκι, εφ όσον έχουν εκτίσει το 1/3 της ποινής τους, ενώ  η αίτηση θα πρέπει να συνοδεύεται με έκθεση της κοινωνικής υπηρεσίας του καταστήματος κράτησης και έκθεση της υπηρεσίας επιμελητών ανηλίκων.
 
 Η απόλυση υπό τον όρο του κατ’ οίκον περιορισμού με ηλεκτρονική επιτήρηση δεν μπορεί να χορηγηθεί, αν ο ανήλικος δεν έχει παραμείνει σε ειδικό κατάστημα κράτησης νέων  (Αυλώνα) για χρονικό διάστημα ίσο με το ένα πέμπτο της ποινής του.
 
Παράλληλα, αντιμέτωπος με φυλάκιση μέχρι ένα έτος θα βρεθεί όποιος χρησιμοποιήσει μεθόδους διαφυγής από την επιτήρηση των αρμοδίων αρχών. Δηλαδή, όποιος:  α) αφαιρεί, καταστρέφει, φθείρει ή με οποιοδήποτε τρόπο επεμβαίνει στη συσκευή ή στο σύστημα ηλεκτρονικής επιτήρησης, β) με οποιοδήποτε τρόπο αλλοιώνει τα συναφή με την επιτήρηση δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα.
 
Με την ίδια ποινή θα τιμωρείται και όποιος εκμεταλλευόμενος βλάβη ή μη ορθή λειτουργία της συσκευής ή του συστήματος ηλεκτρονικής επιτήρησης, διαφεύγει από την επιτήρηση των αρμοδίων αρχών
 
ΠΗΓΗ:defencenet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου